Wat?

Op deze blog werpen we ons licht op een tak binnen de journalistiek die nogal vaak over het hoofd wordt gezien in mediakritisch onderzoek: muziekjournalistiek. Door ons te richten op de wederzijdse relatie tussen muzikanten en media, hopen we een antwoord te bieden op een aantal pertinente onderzoeksvragen.

Hoe proberen muzikanten media te bespelen? Wat is er veranderd sinds de invoering van zgn. ‘Nieuwe media’? Hebben ‘Nieuwe media’ reeds inzelfde impact op het publiek als ‘Oude media’? Hoe kijken muziekjournalisten aan tegen de evoluties van de laatste jaren? Hoe kan muziekjournalistiek overleven in het internettijdperk, waarin muzikanten direct contact onderhouden met hun fans?

Naast deze vrij concrete kwesties gaan we ook na welke (economische) banden er zijn tussen de muziekindustrie en de muziekjournalistiek. Kunnen muziekjournalisten wel helemaal onafhankelijk werken/schrijven? Wordt er onrechtstreekse dan wel rechtstreekse druk uitgeoefend op muziekjournalisten?

Deze kwesties diepen we uit op twee manieren. Voor theoretische antwoorden op deze vragen doen we een beroep op wetenschappelijk onderbouwde artikels. Daarnaast is het ook leerrijk te bekijken hoe deze zaken zich manifesteren in de praktijk. Hiervoor bedienen we ons van interviews met diverse actoren in de muziekwereld: muzikanten, muziekjournalisten en mensen die actief zijn bij platenlabels. Op deze manier proberen we een accuraat beeld te schetsen van de huidige stand van zaken binnen dit domein.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: