Sonic Angel – Crowdfunding op Belgische wijze

Vorige week bespraken we het opkomende fenomeen van ‘crowdfunding’ in de hedendaagse muziekindustrie. Dit is kort en bondig een businessmodel waarin fans rechtstreeks kunnen investeren in het productieproces van artiesten. Voordelen van zo’n aanpak zijn enerzijds de belangrijke rol die aan internet wordt toebedeeld als schakel tussen fan en artiest en anderzijds een grotere democratisering van het muzieklandschap. We stelden echter vast dat acts uit kleinere landen (zoals het onze er één is) niet echt opgepikt worden door het grote publiek op internationale crowdfundingsites als Sellaband.com en Akamusic.com. Maar blijkbaar waren wij niet de enigen die dit euvel opmerkten. Vorig jaar sloegen Bart Becks (oa. ex-CEO van Skynet) en Maurice Engelen (oa. Big in Japan) de handen in elkaar om, met hulp van een aantal externe partners, een gelijkaardig project op poten te zetten dat vooral gericht was op de muziekmarkt van de Benelux: Sonic Angel. Een initiatief met ambities die wij enkel kunnen toejuichen. In deze blogpost gaan we na op welke manieren Sonicangel.com verschilt van de eerder besproken platformen Sellaband.com en Akamusic.com.

Wie even de tijd en moeite neemt om ‘Sonic Angel’ te googelen, zal bij de site de volgende beschrijving zien staan: ‘We believe in music. We believe in the power of digital technology.’ Dat treft, wij ook! Mooie woorden, maar slaagt men er bij Sonic Angel ook in om hun basisideeën in de praktijk om te zetten? De tijd zal het uitwijzen, maar op dit moment lijkt het nog steeds sterk op een succesformule.

Wat is het verschil met andere crowdfundingsites? Wel, om te beginnen is deze site (voorlopig toch) hoofdzakelijk  op de Belgische markt gericht, en daardoor is ze veel beter aangepast aan de lokale noden en voorwaarden. Zo liggen de te verzamelen budgetten gemiddeld een stuk lager op deze site. Niet meer dan logisch. Het is bijna suïcidaal om enorme sommen te investeren die, door de kleine en verzadigde muziekmarkt in België, praktisch onmogelijk terug te verdienen zijn. Met andere woorden, Sonicangel.com werkt op een schaal die aangepast is aan de lokale markt.

Een tweede verschil met de gekende crowdfundingsites is de voorafgaande kwaliteitscontrole. Niet iedereen kan zich aanmelden op de site om vervolgens een budget bijeen te schrapen. Nee, zij selecteren de artiesten op voorhand, en dit doen ze op twee manieren. Er is de ouderwetse manier, waarbij men talentenjachten afschuimt en in het livecircuit op zoek gaat naar beloftevolle artiesten. Maar daarnaast screenen ze intensief de gekende digitale kanalen en sociale netwerken. Dezen zijn immers een zeer goede barometer om succes bij een jonger publiek te meten. Doordat sonicangel.com slechts een aantal artiesten/bands begeleidt kan je ze in feite bestempelen als een traditionele platenfirma, maar dan wel één die is aangepast aan de noden van de tijd.

Een derde verschil kon u lezen in de vorige regel. Sonicangel.com begeleidt hun artiesten vrij intensief. Ze maken promofilmpjes, stellen een aangepast fundingmodel samen, en hanteren de beruchte 360°-aanpak. Dat wil zeggen dat ze naast het produceren en uitgeven van een album ook instaan voor boekingen, voor het dagelijks management en voor commerciële deals. Sinds het ineenstorten van muziekverkoop is die aanpak een onontbeerlijke voorwaarde geworden voor het voortbestaan van een platenfirma.

De platenfirma lijkt bovendien opgezet met een gezonde dosis ambitie. Niet alleen is er behoorlijk wat knowhow en ervaring aanwezig in de figuren van de twee CEO’s, er is ook een gezonde steun in de rug van enkele grote bedrijven. Zo participeren onder meer De Nationale Loterij, Base, AbInbev en Randstad Interim in het project, to name a few. Sowieso een behoorlijke financiële injectie die wel meerdere platenbonzen zouden kunnen gebruiken dezer dagen. Hoewel die waarschijnlijk binnenkort toch op één of andere manier geholpen zullen worden door Randstad Interim, doch dit geheel terzijde.

Een van de oprichters, Bart Becks, was twee dagen terug te gast op het Tron Café in Gent om er een lezing te geven over Sonic Angel. Zaken gaan goed volgens hem, zeer goed zelfs. Vier acts die verbonden zijn aan het platform hebben hun financiering reeds rond, de anderen zullen naar alle verwachtingen vrij snel volgen. Het grootste pijnpunt van Sonicangel.com ziet Becks in de asymmetrie van het fundingsysteem. Zo zijn de meeste acts getekend omdat ze het zeer aardig deden bij jongeren onder 25 jaar (de digitale jeugd dus), maar zijn de mensen die investeren in de praktijk gemiddeld een stuk ouder dan 25. Naar onze mening vrij logisch: jongeren hebben niet dezelfde financiële armslag die de oudere jeugd wel heeft.

Een succesverhaal in the making? We hopen er eerlijk gezegd een beetje op. Hoewel de meeste acts van het label niet helemaal onze smaak vertegenwoordigen, moeten we toegeven dat er toch duidelijk volwaardige producten worden afgeleverd. Ietwat commercieel, maar dat is niet meer dan logisch: niemand eet graag jaren na mekaar droog brood. Het systeem lijkt op eigen benen te staan, en geeft het duidelijk signaal naar de muziekindustrie dat innovatie wonderen kan doen. In principe moet deze vorm van (lokale) crowdfunding de maatstaf worden, zeker in landen met een kleine muziekmarkt. Neem gerust een kijkje op www.sonicangel.com.

Kleine wetenswaardigheid: wie een jaar geleden via sonicangel.com een aandeel van 10 euro in het nieuw album van Tom Dice kocht, kreeg daar een tijdje terug een dividend van 26 euro voor. Waarmee twee zaken werden bewezen. A) Investeren in muziek kan lonen, en B) Tom Dice > Lernout&Hauspie.

Advertenties

Over muzikantenmedia
Student journalistiek met sterke interesse in zowel muziek als media. Bestudeert op deze blog kritisch de wederzijdse relaties tussen beide domeinen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: